Senin tanrın senin aynandır ve sen o'nun aynasısın. Ben sendeyim ve sen de bendesin. Benim kalbimin formu her şeyi kapsar, o hristiyanların manastırı, putperestin mabedi, gazellerin çayırı, musa'nın kanununun altarı, sadıkların kur'anıdır. Aşk benim imanı.
Melekler, insanın bedeninde, organlarında ve kabiliyetlerinde gizlenmiş olan güçlerdir.
Allâh’ın, kendisini şehvetten kurtarıp gafletten uyandırmasını uzak gören kimse, -hâşâ- o’nun ilâhî kudretini âciz görmüş olur. Allah teâlâ her şeye muktedirdir.
Üstüne ilâhî mevhibelerin yağmasını istiyorsan, fakr ve ihtiyaç hâlini ıslah et. “sadakalar ancak fukara içindir. ” (et-tevbe, 60).
Bir kişi kendi ihsan ve iyiliğinin bolluğundan bahsedip duruyorsa elinden çıkıveren bir kötülük (onu mahcup edip) susturuverir. Ama allâh’ın ona ihsanının bolluğundan bahsedip duran kişi, elinden kötülük de zuhur etse susmaz (allâh’ın ihsanından bahsetmey.
Vasıflarını o’nun sıfatlarından yardım gelecek şekilde tahakkuk ettir. Zilletini o’nun izzetini celbedecek şekilde, acziyetini o’nun kudretinden imdat gelecek şekilde ve zaafını o’nun havl ve kuvvetinden yardım görecek sûrette (düzelt ve) tahakkuk ettir.
"ibadetlere neş'eli olarak başla".
Sufi, kendisini dinleyenlerin anlayışını, kısıtlılıklarını, baskın gizli önyargılarını göz önünde bulundurarak konuşmalı ve hareket etmelidir.
Cenâb-ı hak sürekli olarak bir işi senin için neticelendirip semerelendiriyorsa, bu, allah teâlâ’nın seni o iş üzere ikâme ettiğinin delilidir.
Bir makamdan, ona yenice gözlerini çevirip bakan kişi de bahsedebilir, o makama çoktan ulaşmış kişi de. Bu ancak basiret ehline açık (bir fark)tır.